Varva ner efter ispasset

Efter ett hårt och fysiskt utmanande ispass kan det vara extremt värdefullt för dig själv som spelare att varva ner på ett ordentligt sätt. I denna artikel ger vi dig några enkla men smarta tips som har stora chanser att i längden kunna förbättra dig som hockeyspelare.

streching

Jag har själv sett det i otaliga omklädningsrum efter hårda ispass där spelare pressats sig till de yttersta. Alltför många gör ingenting alls utöver att dra av sig prylarna och hoppa in i duschen. Vissa kör lite halvmotiverade stretchövningar, men då de inte utförs korrekt så är det näst intill likställt med noll.

Ytterst få tar tiden efter ett ispass på allvar och ger kroppen den chans att varva ner som den behöver. Detta är viktigt ur en rad olika aspekter men kanske främst för att behålla rörligheten och undvika skador. Har du dessutom ytterligare ett ispass dagen efter eller en viktig match i antågande, är det än viktigare att varva ner på rätt sätt och få ur sig alla slaggprodukter som skapas i musklerna under det hårda träningspasset. Annars riskerar man att ligga långt under sin vanliga prestationsnivå, något som jag inte tror att någon egentligen vill göra.

Det vi rekommenderar efter ett ispass är att precis som vanligt ta av dig hockeyskydden men lämna understället på och dra sedan på dig det du behöver för att kunna ta en lätt löprunda runt hallen. Se till att du verkligen skakar igenom kroppens muskler för att göra dig kvitt med en del av slagget och när du väl kommer in igen är det dags för ordentlig stretchning.  Ta tid på dig och gå igen vader, framsida och baksida lår, samt alla andra muskler som fått jobba hårt under de senaste timmarna. Extremt många hockeyspelare jag känner är stela likt kylskåp efter karriären, just eftersom de inte prioriterar stretchningen som du bör göra. Utan rörlighet tappar du extremt mycket fördelar som du annars skulle ha ute på banan.